söndag 4 september 2011

Loppisfynd á la designikoner.

Jag hade visst fel i föregående inlägg.. som tur är! Månadens klipp blev det nog inte då dessa fynd åtminstone kan jämställa sig med blombordet. En väldans bra fyndvecka kan jag sammanfatta det som iallafall.


2km Loppis i Aspudden gjorde jag dessa fantastiska tre fynd!

Kobra-telefonen, eller Ericofon DBJ 500 som den egentligen heter, var en sensation när den började produceras 1956. Idén till denna fantastiska enstycks-telefon, vilket var något unikt, kläcktes i början av 40-talet men dess slutgiltiga utseende stod Gösta Thames för. Den finns i flera färger och den röda varianten är den mest populära samt värdefulla. Alla färger är dock eftertraktade.
Jag fick ge ynka 80 kronor för denna skönhet.

String-telefonhylla, en klassiker i String-serien - ritad av Nils och Kajsa Strinning. En riktig 50-tals ikon!
Pris: 75 kronor. Nej jag ljuger faktiskt inte. 75 spänn och inte ett öre mer.

Kuben, vägglampa. Ritad av Hans-Agne Jakobsson, en formgivare som började sin karriär som assistent till Carl Malmsten och Werner West. Jakobsson var en av dem som arbetade med ett ro-fyllt ljus och letade hela tiden lösningar på lampor som inte bländade. (Ni känner kanske till Poul Henningsen som aktivt arbetade med just detta problem. PH 05 - kallad PH-lampans sensation grundade sig mycket i det imponerande bländfria ljuset.)
För denna designklassiker fick jag betala 40 kronor.

En fantastiskt bra fynd-dag, en fantastiskt bra loppmarknad.

6 kommentarer:

  1. Shit, seriöst djupgående designhistoria! Spännande!

    SvaraRadera
  2. yeah, det är spännande :) därför kan jag inte sluta babbla om det :P

    SvaraRadera
  3. Grattis igen. Jag gillar den äggskalsfärgade kobran mer än den röda. Kanske för att vi hade just en sådan här hemma. Telefonhyllan är ju hur snygg som helst och matchar blombordet perfekt.

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket, cicki :D att jag fick dem till ett så bra pris får dem att kännas, om möjligt, ännu finare! :)

    SvaraRadera
  5. man alltså du måste ju säga till mig när du ska på loppis!!!

    SvaraRadera